تروریسم و حقوق بشر


1400/09/13 15:25:04 125
نویسندگان : محمدامین نوری نژاد
ناشر : ماهواره
شابک : 9786222662400
سال چاپ : 1400
نوع کتاب : تالیف
مشاهده سایر کتاب های محمدامین نوری نژاد

حقوق بشر اساسی‌ترین و ابتدایی‌ترین حقوقی است که هر فرد به طور ذاتی، فطری و به صرف انسان بودن از آن بهره‌مند می‌شود. این تعریف ساده عواقب و بازتاب اجتماعی و سیاسی مهمی را برای مردم و حکومت‌ها به دنبال دارد. تعریف واحدی از مفهوم حقوق بشر ارایه نشده است و توافقی در این مورد وجود ندارد و این مفهوم بارها بازتعریف شده و در هر دوره، مکتب و صاحب‌نظری از منظر خود به این موضوع نگریسته و چارچوب آن را تبیین کرده است. به بیان کلی «حقوق بشر» حقوق بنیادین و انتقال‌ناپذیری است که برای حیات نوع بشر، اساسی دانسته می‌شود؛ یعنی مجموعه‌ای از ارزش‌ها، مفاهیم، اسناد و سازوکارها است که موضوعشان حمایت از مقام، منزلت و کرامت انسانی است (ذاکریان، 1383، ص 192).

تروريسم اساساً پديده ای سياسی است. اما از ساير پديده هايی که سياسی هستند و در علم سياست مورد تحليل و بررسی قرار می گيرند از جمله پديده های انقلاب، شورش، کودتا، راهزنی، جنگ، عمليات چريکی و امثال اين ها، متفاوت است. با اين حال، تروريسم همراه با خشونت است و سعی دارد در جامعه ارعاب و ترس و وحشت ايجاد کند تا به اهداف سياسی خود دست يابد.

در این کتاب تعاریف مختلف حقوق بشر و تروریسم بیان شدن. ارتباط بین حقوق بشر در قوانین ملی و بین المللی با ترورسیم، تامین مالی تروریسم و ...، آورده شده است.